Lechu |
Administrator |
|
|
Dołączył: 18 Maj 2008 |
Posty: 186 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
|
|
|
|
HARCERZ ORLI - WĘDROWNICZKA
[link widoczny dla zalogowanych]
Idea stopnia
Stopień przewidziany jest dla młodzieży poszukującej swej drogi życiowej. HARCERZ ORLI / WĘDROWNICZKA kieruje się w życiu Prawem Harcerskim. Odkrywa świat swoich zainteresowań, realizuje swoje plany życiowe, dąży w nich do doskonałości. Cechuje go hart ducha i silna wola. Umie samodzielnie myśleć, pogłębia swoją wiedzę. Dostrzega problemy i potrzeby społeczne. Pełni służbę, nie opuści nikogo w potrzebie.
Wymagania stopnia :
A. Warunki dopuszczenia do próby:
Ukończył 16 lat, pracuje przynajmniej rok w drużynie od zdobycia stopnia ĆWIKA / PIONIERKI.
Spędził 75 dni na obozach pod namiotami.
Posiada własny system wartości, otwarcie i konsekwentnie go broni.
Czuje się odpowiedzialny za siebie, stara się kształtować swoje życie - wie kim chciałby zostać, jakich chciałby mieć przyjaciół, żonę, męża, na jakich ludzi chciałby wychować swoje dzieci.
Aktywnie uczestniczy w życiu swojego środowiska.
Nauczył się planować i zgodnie z planem realizować swoje cele, zna i stosuje zasady racjonalnego uczenia się i trafnego formułowania swoich myśli.
Uczestniczy w życiu kulturalnym, czyta książki.
Dba o zdrowie i sprawność fizyczną.
Zapoznał się z wymaganiami stopnia, zgłosił chęć przystąpienia do próby, opracował jej plan w oparciu o "wytyczne próby".
B. Wytyczne próby ;
I. Praca nad sobą.
Pracuje nad swoim charakterem wyrabiając hart ducha
i silną wolę - dokona próby samego siebie (np. eliminując niepożądane cechy charakteru, podejmując się pozornie niewykonalnego zadania, zdobywając sprawność "trzech piór", itp.).
Zapozna się z życiem i działalnością człowieka, który stanowi dla niego wzór i autorytet moralny - przedstawi jego sylwetkę w zastępie lub drużynie.
II. Wiedza.
Pogłębia swoją wiedzę obywatelską (np. zapozna się do-kładnie z wybranym zagadnieniem z historii Polski, orientuje się w aktualnych wydarzeniach w kraju i na świecie, przedstawi własne przemyślenia dotyczące problemów politycznych, społecznych lub gospodarczych, itp.).
Wędruje po wybranej dziedzinie wiedzy lub życia społecznego - przedstawi swoje osiągnięcia (umiejętności, przemyślenia itp.) w tym zakresie.
III. Wiedza harcerska.
Zna cele i zasady działania ZHP. Zna przepisy Statutu ZHP dotyczące udziału młodzieży starszej w życiu Związku. Zna zasady demokratycznych wyborów.
Pogłębia swoją znajomość historii i tradycji harcerstwa (np. "tropi" wybrane zagadnienie z historii harcerstwa, zbierze i opracuje materiały źródłowe do historii harcerstwa w swojej miejscowości, utrzymuje stały kontakt z seniorem harcerstwa, przeprowadzi cykl zajęć z zakresu historii harcerstwa i skautingu, pozna historię harcerstwa poza granicami kraju itp.).
IV. Mistrzostwo harcerskie
Wyspecjalizował się w jednej z wybranych technik harcerskich (łączność, terenoznawstwo, pionierka, samarytanka) lub innej dziedzinie wiedzy harcerskiej (np. wychowanie kulturalne - artystyczne, przyroda, zdobnictwo obozowe, itp.). Wykorzystał swoje mistrzostwo (np. przeprowadził kurs, opracował materiały pomocnicze, zorganizował obóz, warsztat, imprezę artystyczną, terenową, itp.).
Pogłębia swoją wiedzę i doskonali umiejętności w zakresie wymaganego w drużynie wyszkolenia (np. turystyki górskiej, żeglarstwa, krótkofalarstwa, motorowego, ratownictwa, strzeleckiego, samoobrony, krajoznawczego, przyrodniczego, modelarskiego, itp.), ewentualnie zdobył w tym zakresie odznaki (np. odznaki turystyki kwalifikowanej w wyższym stopniu) lub uprawnienia państwowe (np. przewodnika lub przodownika turystyki, stopień żeglarski, licencję krótkofalarską, prawo jazdy, uprawnienia ratownika, sędziego dyscypliny sportowej, strażnika ochrony przyrody, klasę modelarską, itp.)
a l b o
zdobył nowe umiejętności praktyczne lub techniczne (np. nauczył się pisać na maszynie, oprawiać książki, kroić i szyć odzież, robić na drutach, opiekować się niemowlęciem, grać na instrumencie, obsługiwać aparaturę elektroniczną, kręcić filmy, naprawiać radioodbiorniki i telewizory, prac hydrau-licznych, ślusarskich, stolarskich, murarskich, hodowli zwierząt i roślin, obsługi sprzętu rolniczego, itp.)
a l b o
rozwija swoją działalność twórczą (pisze wiersze, maluje, rzeźbi, komponuje, itp.).
V. Wędrówka
HARCERZ ORLI - odbył próbę szlaku o charakterze wyczynu harcersko - turystycznego, w czasie której wędrował wymaganymi w drużynie sposobami (pieszo, kajakiem, żaglówką, rowerem, konno, na nartach itp.). WĘDROWNICZKA jak HARCERZ ORLI lub uczestniczyła w obozie wędrownym i pełniła na nim funkcję.
Przygotował obóz letni stały lub obóz zimowy (np. wybrał teren, załatwił formalności, przygotował program, itp.).
VI. Wyczyn
Dokonał wyczynu harcerskiego o charakterze organizacyjnym lub technicznym (np. zorganizował dobrą drużynę, zorganizował dużą akcję zarobkową, jubileusz drużyny, poprowadził obóz, zbudował żaglówkę, wyremontował samochód)
VII. Służba
Pełni służbę dla domu rodzinnego.
Wyszukał dla zastępu lub drużyny teren służby społecznej i ją zorganizował (np. pomoc dzieciom, ludziom chorym, starszym niepełnosprawnym, itp.).
Pełni służbę instruktorską w drużynie, szczepie lub innej jednostce harcerskiej albo służbę w środowisku szkolnym, uczelnianym lub miejscu pracy. |
|